تحقیقات فناوری آب و محیط زیست

مرکز تحقیقات دانش بنیان توسعه تکنولوژی های مدیریت آب و محیط زیست آبسام وت (Absam-WET)

Absam – Water & Environmental Technologies Scientific – Based Research Center

Absam-WET

WWW.Absam.ir

تلفن: 36530086-026

ایمیلinfo@absam.ir

تشکیل گروه: سال 1400، تاریخ به روز رسانی فروردین 1401

معرفی مرکز

مرکز تحقیقات دانش بنیان توسعه فناوری آب و محیط زیست آبسام با ثبت تجاری علامت به نام Absam-WET و هدف تولید محصولات مورد نیاز داخلی و خارجی کارفرمایان دولتی و خصوصی تشکیل شده است. اعضای اصلی هیت مدیره از بدنه شرکت آبسام و اعضای فرعی از دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی با تیم های فنی همکار در تخصص های مختلف شیمی، آب و محیط زیست، عمران، مکانیک سیالات، آبخیزداری، گیاه شناس، مهندس ژنتیک، گیاه پزشک و .. بر حسب مورد تشکیل شده است. هدف این مرکز نیاز سنجی در سطوح مختلف دستگاه های دولتی و خصوصی جهت تولید محصولات مورد نیاز مدیریت معظلات آب و محیط زیست انسانی و طبیعی می باشد.

 

معرفی اعضای هیئت علمی

میرحسن سید سراجی – مکانیک سیالات از کان فرانسه – رئیس گروه علمی

نسرین یونسی مهندسی ژنتیک و گیاه پزشکی تهران – عضو هیئت علمی و معاونت

فرهاد دلیری  مهندسی هیدرولوژی دانشگاه تهران- فرصت استرالیا- نائب رئیس

 

اهم اهداف»

هدف این گروه آنالیز مسائل کارفرمایان خصوصی و دولتی و پیداکردن راه کارهایی در غالب تولیدات فناوری های موجود یا تولیدی بواسطه تحقیقات بنیادی این شرکت و تولید یا واردات محصول مرتبط می باشد. سه گام اصلی:

شناسایی مشکلات مرتبط با آب -عمران و محیط زیست در سطح خصوصی و دولتی

نالیز فرایندهای فنی و اقتصادی مراحل تولید یا واردات محصول

تامین یا تولید محصولات حاصل از نیازسنجی و تحقیقات مرکز

هدف عمده مرکز توسعه محصولات فناوری بر پایه مطالعات دانش بنیان و کاربردی در زمینه های آب، انرژی، عمران، محیط زیست و کلیه مشتقات آن می باشد. در غیر اینصورت زمینه واردات محصول مورد نظر بررسی و فراهم می شود.

روش کار مرکز

هدف ما تولید محصولات فناوری مدیریت آب و محیط زیست مورد نیاز کارفرمایان دولتی یا خصوصی در داخل و خارج از کشور می باشد. این مرکز با نگرش کاربردی در شناخت مسائل موجود و کاربرد ابزار و دانش موجود جهت توسعه و تامین کالاهای مرتبط با فناوری روز به منظور حل مشکلات کشور تشکیل شده است. در این خصوص مرکز تحقیقات فناوری آب و محیط زیست شرکت آبسام به کمک تیم دانش بنیان خود و شرکت های هلدینگ مرتبط با موضوع، اقدام به تحقیق، آزمایش، طرح های پایلت و سرانجام تولید عمده محصولات مورد نیاز کارفرمایان مورد تقاضا و شناسایی شده جهت رفع مشکلات آنها می نماید. فرایند کار:

1. درخواست مسئله توسط کارفرما و یا پیشنهاد شرکت های مستقل یا وابسته

2.مطالعه و بررسی اولیه جهت امکان سنجی تولید داخلی و امکان رقابت فنی-اقتصادی با نمونه های احتمالی موجود

3. تولید و یا واردات محصول

 

علاقه مندان حقیقی و حقوقی در خصوص همکاری تحقیقات فناوری زمینه های مختلف عمران آب و محیط زیست و یا در زمینه اسپانسری و یا شرکت ها به صورت هلدینگ  جهت تولید محصولات با برند مشترک، و یا تمایل به عضو هیئت علمی گروه پژوهشی با تخصص های مرتبط موضوعات مرکز تحقیقات فناوری آبسام می توانند رزومه خود را به این شرکت ارسال نمایند.

 

 اطلاعات مفید و تازه های فناوری آب و موضوعات آب عمران محیط زیست

دینامیک آب و هواشناسی چیست ؟ (پدیده ریزگرده ها، پیش بینی سیل، تغییرات اقلیم، و …

تهبه کننده: دلیری، 1401

دینامیک آب و هواشناسی یا Fluid dynamics و یا دینامیک سیالات (سیال مایع و گازی و چند فازی) پایه و اساس پیش بینی و مطالعه رفتار مولفه های هیدرومتئورولوژی و هیدرواقلیم از زیر شاخه مهندسی هیدرولوژی می باشد. به منظور پیش بینی های کوتاه مدت (پیش بینی سیل، جریان حد پایین، مدلسازی بارش-رواناب، امور نظامی، کشاورزی و ..) و پیش گویی های میان مدت و درازمدت (هیدرواقلیم) که مناسب مدیریت های حشکسالی و یا هیدروپولیتیک (مهندسی رودخانه های مرزی، کشاورزی، و …) وبرنامه ریزی های تحلیل سیستم آب هستند، درک دینامیک آب و هوا ناگزیر می باشد. درک فرایندهای کاربردی دینامیک هواشناسی و آب به کمک علوم شیمی، فیزیک و ریاضی میسر می شود و حل معادلات دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) با روش های عددی (Numerical) مقدور می گردد.

در این مرکز سعی بر توسعه و شناخت این روش ها، روابط و تئوری های فیزیک در کنار شناخت ابزار و تکنولوژی اندازه گیری و پایش، مدلسازی، و کاربرد آن در میدان (Operational hydrology) می باشد.

هواشناسی دینامیک (Dynamic meteorology) شامل مطالعه حرکت هوا در اتسفر زمین در ارتباط با اقلیم و هواشناسی زمین می باشد. آب دینامیک (Dynamic water) شامل مطالعه بازخورد سیستم های منابع آب از هواشناسی دینامیک در رفتار سیستم های منابع آب زیرزمینی و سطحی با لحاظ اندرکنش های اکولوژیکی – زیست محیطی و کیفیت آب به منظور ارزیابی سیاست ها و برنامه ها تحت شرایط آتی (تغییر کاربری، تغییرات اقلیم، سطح کشت، نیاز آبی و رشد جمعیت، و …) و تصمیم گیری بهینه جهت مدیریت پیشامدهای های مستقل یا وابسته پیش بینی شده (سیل، خشکسالی، بهمن، طوفان، جریان رسوب، رفتار دینامیک رودخانه های ماندری، هیدروپولیتیک و …) می باشد (دلیری، 1401).

 

آبخیزداری شهری چیست؟ آبخیزداری یا مدیریت آبخیز (Watershed Management) شامل روش های مدیریتی کاهش خسارات بلایا (سیل، خشکسالی، ریز گرده و فرسایش بادی، فرسایش آبی و رسوب و حفاظت خاک، برف و بهمن، آلودگی و …) به واسطه روش های کنترل سازه ای سخت (Hard-work structure) یا روش های کنترل سازه ای نرم (Soft-work) یا غیر سازه ای (بیولوژیکی، ترکیبی، هشدارها، و…) می باشد. سازه های سخت مانند انواع سدهای بزرگ و سازه های نرم مانند انواع سازه های آبخیزداری در رودخانه و حوضه که اغلب کوچک هستند را شامل می شود.

آبخیزداری شهری (Urban hydrology) علاوه بر مدیریت رواناب سیل به بحث خود پالایی آلودگی (معادل فناوری) توسط گیاه نیز می پردازد. انواع کاربردهای آبخیزداری که می توان فناوری معادل آن را نیز تولید نمود(تهیه کننده: دلیری، 1401):

  • آبخیزداری و تامین آب
  • آبخیزداری و کنترل آلودگی آب-خاک-هوا
  • آبخیزداری و تغذیه آبهای زیرزمینی
  • آبخیزداری و حفاظت خاک و کاهش ریزگرده و کنترل فرسایش بادی
  • آبخیزداری و کنترل رسوب و فرسایش آبی
  • آبخیزداری و مدیریت حرکات توده ای (برف و بهمن، لغزش، ریزش، سولیفلکسیون، خزش و ..)
  • آبخیزداری و تخفیف سیلاب و افزایش جریان پایه
  • آبخیزداری شهری و کاهش رواناب سطحی و مدیریت آلودگی محلول و جامد با برکه های اکولوژیکی
  • آبخیزداری و مدیریت یکپارچه منابع آب -خاک و محیط زیست حوزه آبریز

سایر موضوعات مرتبط با فناوری و محصولات دانش بنیان:

-آبیاری و زهکشی و آبرسانی

-اکولوژی و محیط زیست

-پدیده ریزگرده

-فاضلاب و تصفیه خانه

راه سازی

-ابزار دقیق و اتوماسیون

-تامین انرژی و ..